ראשי » טכנו \ דוק.טור » החיים בצל ההרגל

החיים בצל ההרגל

הרגל אינו טבע: אפשר לשלוט בהרגלים ולשנותם, לטוב ולרע

מאת אידה פרומסון

מה שמכונה "בחירה חופשית" הוא מיסודות המחשבה המודרנית המבקשת להרחיב את גבולות עצמאותו של האדם. אך חופש הפרט תלוי לא רק בגורמים חיצוניים אלא גם בפנימיים, שלעיתים נראים מחוץ לשליטתו. מחקרים מראים כי 40% מחיי האדם מוכתבים על ידי הרגלים לא מודעים. אלה מעצבים את הלך הרוח של הפרט, את הסיפוק שחש מחייו ואף את אישיותו.

חלק מההרגלים הכרחיים לתפקוד בריא. מאכילה סדירה ועד צחצוח שיניים. בטרם ישתקעו בחיי היום-יום, עוברים דפוסים אלה תהליך שינון מוקפד. הרגלים רבים אחרים מאומצים בקלות יחסית ולעתים קרובות באופן בלתי מודע. כגון נטייה לסלסל את השיער, ללעוס את קצה העיפרון, או ביציאה מהבית לחזור ולבדוק אם הדלת נעולה.

אולי הם נראים סתומים למתבונן מהצד (ולעיתים גם לאדם עצמו), אך עם היווצרותם, חלקם בתקופת הילדות, משמשים ההרגלים כדרך להרגעה עצמית. עם השנים מאמץ לעצמו האדם כלים חדשים להתמודדות עם מתח, אך כוחו של ההרגל חזק וההתנהגות נמשכת, מנותקת מהקשרה המקורי. ישנם גם ההרגלים המזיקים – אפילו התנהגויות תמימות לכאורה כמו מציצת אצבע עלולות לשאת פירות הרסניים (פגיעה בבריאות השיניים).

ida1

כסיסת ציפורניים: ראשיתה בילדות כהתמודדות עם חרדה        צילום: milwaukeehypnosis

כך או כך, כל ההרגלים, ללא תלות בערכם, הם בעלי שלושה מרכיבים: גירוי חיצוני קבוע, דפוס התנהגות (או מחשבה) ותגמול שמגיע בעקבות הדפוס המופעל.

צלצול טלפון (גירוי חיצוני) מאותת לאדם שעליו לענות לשיחה (דפוס קבוע). וברגע שהאדם מקבל את השיחה הוא מגלה מי התקשר ומאיזו סיבה (תגמול). תגמול חיובי מחזק את מעגל ההתנהגות ומעודד את האדם לחזור עליו עם הישנות הגירוי. תגמול שלילי מרתיע מאופן ההתנהלות שהוביל אליו, ומונע מהדפוס להפוך להרגל.

ida2

שלושת המרכיבים של "מעגל ההרגל"                      מקור: naturalhealthstar

נוירופסיכולוגים הצליחו לקשר את הנטייה לפתח הרגלים עם תפקוד מוגבר באזור מוחי ספציפי – גרעיני הבסיס. האזור אחראי רק על יצירת דפוסים ולא פעיל בזמן קבלת החלטות מודעות. תהליך זה מתבצע באזור שונה, הקורטקס הפרה-פרונטלי.

כאשר נתקל אדם בגירוי חדש, "שוקל" הקורטקס הפרה-פרונטלי את אופן התגובה הרצוי. אם תוכח התגובה כמתגמלת "יועבר" הדפוס למצב של ביצוע אוטומטי בבסיס המוח. כך "מפנה את עצמו" הקורטקס הקדמי לגירוי הבא בתור.

טבעו החסכני של המוח דוחף אותו לנסות בו-זמנית פעולות רבות ככל הניתן. ביצוע התנהגות אוטומטית מאפשר לנוירונים לעסוק במקביל במשימות קוגניטיוויות מורכבות יותר שדורשות קשב רב.

הנטייה היא להעביר התנהגויות רבות ככל האפשר ל"טייס אוטומטי", אך לעיתים יתרחש תהליך הפוך: חסך בגירויים חיצוניים שמפעילים את הדפוס (שינוי סביבתי) מעלים את ההרגלים חזרה למודעות.

אז יכול האדם לשקול מחדש את יעילותם של הרגלים מסוימים ואף להפסיקם, ולו לזמן מה. זו הסיבה שיציאה לחופשה, למשל, מלווה בדרך כלל בתחושת הקלה גדולה. אך אליה וקוץ בה – עם השיבה הביתה סביר שיחזרו התחושות הקודמות.

קשה להיפטר מהרגל מגונה. ובכל זאת גורסים המחקרים שיש תקווה מאחורי הקושי. לטענתם כל הגילאים טובים להכלת השינוי. כדי לסייע למהפך יש "לעבוד" על המוח שמתנגד להשמדת כל הרגל ולשתילת שינויים בתוך הדפוס הקבוע.

לשם כך על האדם לזהות את הגירוי החיצוני שמפעיל את ההרגל ה"מועד להריסה" ולנסות להטביע על גביו גירוי שונה שייצר את ההתנהגות הרצויה. על האות החיצוני החדש להיות בולט ומוחשי ככל הניתן. כך, לדוגמה, אדם שרוצה לאמץ הרגל של ניקוי שיניים באמצעות חוט דנטאלי במקום מנהג העישון – יניח על גבי חפיסת הסיגריות קופסת חוטים שיזכירו לו להפעיל את ההתנהגות הרצויה.

הגירוי המתאים ביותר לרכישת הרגל חדש הוא מאפיין של דפוס התנהגות קיים. התנהלות קבועה (מקלחת) יכולה לשמש כגירוי שמפעיל תגובה חדשה (מדיטציה). והמרכיב שבסופו של דבר קובע את מידת ההצלחה של השינוי הוא התגמול. מקלחת נעימה היא סביבה מתאימה לשקיעה במחשבות.

לכן, מי שמזהה את המרכיב המתגמל בהרגל בלתי – רצוי שיבדוק לבדוק דרכים חלופיות להשגתו. הרגל חדש, לעומת זאת, הדרך כלל חסר תגמול מובנה ולכן יצטרך האדם ליצור לעצמו פרס מתאים על ההתנהגות החדשה.

הרגלים הם מניעים אנושיים רבי עוצמה. חברות מסחריות עושות בהם, כמובן, שימוש לצרכיהן. במסעות השיווק הן מפעילות מערך שלם של רמזים חיצוניים ותגמולים שמטרתם ליצור הרגלי צריכה אצל קהל הלקוחות.

העיתוי הנוח ביותר למהלך זה הוא תקופת שינוי בהרגלי האדם. הורים טריים מוכנים לאמץ לעצמם דפוסי התנהגות חדשים בהתאם להנחיותיו של כל מי שישכיל לעוץ עצה. תאגיד אמריקאי בשם ״טארגט״ ערך סקרים נרחבים שהראו כי נשים צורכות כמות גדולה של ויטמינים ותכשירים נטולי-ריח בתקופה שלקראת כניסתן להריון. מחלקת השיווק של התאגיד חשפה נשים לפרסום מוקדם של מוצרי תינוקות כך שבבוא העת ישמש כגירוי שיפעיל התנהגות צרכנית.

שליטה על הרגל נשמע כמו דבר להיפוכו. מתברר שלא.

 

17 בינואר, 13:00

השאר תגובה

כתובת המייל שלכם לא תפורסם. שדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

Facebook Iconfacebook like buttonRSS