ראשי » למה ? » סלולריים הם סכנה מתפשטת

סלולריים הם סכנה מתפשטת

הנייד מקרב לסביבה אך גם משחית אותה ואת המשתמשים

מאת צוות פה שם

הסלולריים משתלטים על העולם. כמות המנויים עומדת על 2.6 מיליארד – מתוך אוכלוסייה של מעל 7 מיליארד, מתינוק עד ישיש. והשוק נמצא במגמת עלייה מתמדת. אתר Ericson Mobility Report, המנתח מגמות ברשתות הסלולריות הגלובאליות, חוזה כי לקראת 2020 יגיע מספר המנויים העולמי ל-6.1 מיליארד. בשנה זו צפוי מספרם לעלות על כמות הטלפונים הקוויים.

שווקי המערב רוויים כבר, ולכן 80 אחוז מהמשתמשים החדשים יגיעו מהמזרח התיכון ואסיה. בחמש השנים האחרונות היו הודו וסין "הספקיות הגדולות" של משתמשי סלולר חדשים.

השימוש בניידים איננו מיועד רק לתקשורת. צפייה באמצעותם בקטעי וידאו עולה ב-55 אחוזים מדי שנה. גם אופייה של התקשורת משתנה. חלקה העיקרי מתבצע באמצעות הודעות שדוחקות את רגליהן של השיחות "הישנות והטובות". בעתיד, 80 אחוזים מכלל המידע הווירטואלי יועבר דרך המכשירים הניידים.

כשהשימוש נעשה נפוץ יותר, גיל המשתמשים יורד בהתאמה. אם בעבר הלא רחוק איש לא היה מעלה בדעתו להפקיד את המכשיר בידיהם הלא אחראיות של ילדים, כיום המצב שונה: מחקר שערך בארץ מכון שריד לניתוחי מידע הראה כי צעירי המשתמשים הם בני שש בלבד.

קבלת טלפון נייד ראשון הפך לחלום שהתגשם בעבור ילדי בית ספר יסודי, אך המתנה חושפת את הילד לאינטראקציה נרחבת עם חברי קבוצת השווים, ילדים אחרים בני אותו הגיל, ועלולה לחבל בתהליכים חברתיים שבגילאים אלה מתבצעים בעיקר באמצעות ההורים.

1

שיאי שימוש בסלולרי: עלול לחבל בתהליך הסוציאליזציה של הילד    צילום: neatoday

על כן אין זה מפתיע כי רוב ההורים מעדיפים להשהות את רכישת הטלפון הנייד הראשון עד ליום ההולדת ה- 12. מומחים רבים רואים גם גיל זה כמוקדם מדיי, אך במציאות הישראלית 83% מבני ה-12 מחזיקים ברשותם מכשיר נייד אישי.

ממצאי המחקר של מכון שריד מעלים עוד, כי זמן שימוש ממוצע בקרב ילדים בטלפון נייד עומד על לא פחות מ-5 שעות יומיות! נראה כי המכשיר משרת היטב את הלך הרוח של גיל ההתבגרות: התרחקות מהסמכות ההורית אל זרועותיה הפרושות של קבוצת השווים.

כך או כך, ככל שעולה גיל הילד כך גדלים סיכוייו להחזיק ברשותו מכשיר סלולרי. 97% מבני 15 מנויים לניידים ואלה הופכים למתווכים משמעותיים של התהליכים החברתיים שלהם.

מנחה בכירה במכון אדלר, רווית גוטמן, טוענת כי סירוב ההורים לרכוש לילד המתבגר מכשיר נייד אישי עלול לבודד אותו מחברי קבוצת הגיל שלו. ואף יותר מכך – מנויים סלולריים משתייכים למעגל חברתי משמעותי ייחודי: קבוצות ווטסאאפ.

2

5 שעות ביום עם האגודלים על הסלולרי:  מעגל חברתי ייחודי   צילום: emotionalhealth

גם השלכות התקשורת הסלולרית על בריאותו ועולמו הרגשי של הילד הן מורכבות. מתעצמת הסברה כי ילדים מגלים רגישות-יתר לקרינה סלולרית. סברה זו חסרה בסיס מחקרי נרחב ובכל זאת, ארגון הבריאות העולמי ובעקבותיו משרד הבריאות בישראל ממליצים בתוקף להגביל את הגיל ואת שעות השימוש. הם לא מספקים מספרים מדויקים אלא מסתפקים בהמלצה ״להגביל״.

ואין זה הכול. מומחים מזהירים מפני התמכרות לסלולריים ורכישת הרגלי תקשורת בין-אישית קלוקלת. לכן, טוענת גוטמן, על ההורים לפענח יחד עם ילדיהם את מאפייניה הייחודיים של תקשורת מבוססת-הודעות. עליהם מוטלת החובה להבהיר שמסרים כתובים מתפרשים לעיתים קרובות באופן שונה ואף הפוך מהמשמעות המקורית, המתבטאת בתקשורת מילולית פנים-אל-פנים.

בנוסף, מומלץ להורים לנקוט צעדים פעילים למניעת מצב של "התמכרות סלולרית" אצל ילדיהם; להעביר את המכשיר הנייד למצב "השתק" בכל סיטואציה חברתית "תלת-ממדית", כגון ארוחה משפחתית.

ההמלצות יפות אך הן בנות-קיימא רק כאשר התנהלות ההורים עצמם מספקת דוגמא אישית לילדיהם. גם האוכלוסייה הבוגרת מראה "תסמינים" של התמכרות: האדם המערבי מבלה 11% מזמן הערות שלו עם טלפון נייד, כלומר מבצע כ-150 כניסות ביום.

אך לצד ההשלכות השליליות של שימוש במכשיר נייד, קיימות לתקשורת הסלולרית גם כמה יתרונות בעלי-ערך. רכישת מכשיר לילד מאפשרת להורים "ליווי מרחוק" יחד עם הרחבה בטוחה-יחסית של גבולות עצמאותו. אפשרות זו חשובה במיוחד בעידן ההורות המודרני שמכונה בפי מומחים "הורות מרחוק".

המציאות המודרנית תובענית וזוגות רבים משקיעים שעות ארוכות בקריירה המקצועית שלהם על חשבון בילוי "זמן איכות" עם ילדיהם. במקרים כאלה מחליפה ה"נוכחות הסלולרית" את הנוכחות הפיזית של ההורים בחיי הילד.

בעולם שבו למשך שעות רבות מופקדים הילדים ברשות עצמם, עולה חשיבותה של תחושת האחראיות האישית. תכונה זו מתפתחת מהר יותר אצל משתמשי הסלולר. כך, בזמן שסופם של מעיל או תיק בית-ספר להישכח אי-שם מחוץ לבית, בעליו הצעירים של הטלפון הקטן יקפידו לשמור עליו  מכל משמר.

28 בדצמבר, 11:00

השאר תגובה

כתובת המייל שלכם לא תפורסם. שדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

Facebook Iconfacebook like buttonRSS