ראשי » תרבות » הפליק של נטפליקס לטלוויזיה הישראלית

הפליק של נטפליקס לטלוויזיה הישראלית

רשת התוכן האינטרנטי לוטשת עיניים לקולנוע ולעולם. למה הצלחתה היא הצלחתנו?

מאת איתן לשם

הכניסה הצפויה של רשת נטפליקס לשוק הטלוויזיה הישראלי במהלך 2016, תחולל תזזית אצל  כל השחקניות המרכזיות. בחודשים האחרונים ערכה הרשת סקרים סודיים לקראת השקת השירותים שלה בארץ. הם נועדו לבחון את מידת הנכונות של הצרכן המקומי לעבור מתשלום גדול על תוכן רחב (ולעתים ירוד) לתשלום ממוקד על תוכן איכותי. תוצאות הסקרים כנראה עודדו את ראשי הרשת והם האיצו את המהלכים להשקת נטפליקס ישראל.

הרשת שינתה את הרגלי הצפייה בארה"ב כשהשיקה, לראשונה בהיסטוריה, סדרה בהפקה פרטית ששווקה בלעדית ללקוחותיה באינטרנט. סדרות המופת הראשונות שלה, "בית הקלפים" ו"כתום זה השחור החדש", הפכו ללהיטים, שברו שיאי צפייה וכוכבי "בית הקלפים" אף נרשמו כראשונים בהיסטוריה שמקבלים את פרס גלובוס הזהב על סדרה שלא שודרה בטלוויזיה. את מהפכת נטפליקס רואים היום בכל מקום כשעוד ועוד חברות משווקות סדרות כחבילה שלמה לצפייה לפי הלו"ז של הצופה ולא בשיטה המיושנת של פרק יחיד בכל שבוע.

ענקיות אינטרנט,כמו אמאזון וגוגל כבר הודיעו שיפתחו פלטפורמות-הפקה דומות והמפסידות העיקריות מהשינוי הטקטוני בשוק הטלוויזיה הן הרשתות הגדולות, הוותיקות. הדו"חות האחרונים שהציגה נטפליקס למשקיעיה אמנם מעידים על עצירה מסוימת בהצטרפות משתמשים חדשים לשירות בצפון אמריקה, אך המהלכים הנוכחיים שלה מתרכזים בחדירה לשוק העולמי.

מעבר למהפכת הטלוויזיה של נטפליקס, הרשת לוטשת עיניים גם למסך הגדול והודיעה על הפקת ארבעה סרטים עלילתיים באורך מלא שישודרו, גם זאת לראשונה אי-פעם, באינטרנט ובאולמות הקולנוע במקביל.

הסרט הראשון שיצא בהפקת הרשת הוא Beats of no Nation שזכה לעשרות מיליוני צפיות ברשת אך גם לחרם של אולמות הקולנוע שסירבו לשתף עם המיזם החדש פעולה. הסרט הוצג בשני אולמות קטנים בניו-יורק שנותרו מיותמים כמעט בכל ההקרנות. אבל על זה מאוחר מדיי: המהפכה הקולנועית של הרשת כבר יצאה מהתחנה. בחודש הבא נטפליקס תשחרר את הסרט השני שלה, בכיכובו של הבדרן אדם סנדלר. קומדיה כזו, עם כוכב כזה, בוודאי תכה גלים ותוסיף מכת שכנוע לתעשיית הקולנוע להבין שכללי המשחק השתנו.

netflix-3-1500x1000

בקרוב בישראל: אם תצליח לשנות את הרגלי הצפייה, כולנו נרוויח         צילום: יח"צ

לא ברור עדיין איך תשפיע, אם בכלל, הכניסה של נטפליקס לשוק הישראלי המפונק. צרכניו לא אוהב לשלם על תוכן פרטני בכלל ועל אינטרנטי בפרט. הם מאסו גם בחבילות הנעות סביב 250 ₪ לחודש ובעיקר בתכנים הרדודים של זכייניות הטלוויזיה הישראלית.

המנכ"ל המיועד של הרשת בישראל, יונה ויזנטל, שהיה האחראי על ההפקות ב-יס וברשות השידור המתפרקת, יודע משהו על הפקות מקור ישראלית ("פאודה", "שטיסל", "היהודים באים") ואולי ממנו תבוא הבשורה הגדולה. אם תציע הרשת האמריקאית שירותי סטרימיניג בלבד לתוכן המקורי שלה, השוק ראן עתיד רק להפסיד מכניסת הענקית. אך אם תשכיל הרשת לפצח את הגנום של הצופה ולהבין שעל תוכן ישראלי מקורי הוא מוכן לשלם, ולא מעט, הבשורה לטלוויזיה ולצופים גם יחד תהיה ניכרת.

הטלוויזיה בסלון המקומי סובלת מעודף חדשות (מהדורות בנות שעה וחצי) וסרחי-עודף של ריאלטי, ז'אנר שחולף מעולם הטלוויזיה המערבי, וממחסור חמור בתוכן מקור איכותי. השילוב של רשת פרימיום עם מנכ"ל אסרטיווי ושוק צמא יכול לספק את הניעור שהטלוויזיה העייפה כה זקוקה לו. כמו שרשת HBO הצעירה הגיחה לעולם בשנות התשעים ושינתה את הטלוויזיה האמריקאית עם סדרות כמו "אוז", "הסופרנוס" ו"עמוק באדמה" והוכיחה שתמורת תוכן איכותי צרכנים מוכנים לשלם ולא מעט, כך אולי תעשה נטפליקס אצלנו.

זה יקרה כאשר השוק בישראל נמצא במהלך של שינוי מבני. פיצול ערוץ 2, רישיון קבוע לערוץ 10, כניסת מפעילים אינטרנטיים כמו "סלקום" לשוק והשקת רשות שידור חדשה – כל אלה מוזילים את עלויות הצפייה, אך לפחות כרגע רמת ההפקות על המסך הקטן נשארה כשהייתה.

נטפליקס צומחת מתוך דור שגם הוא עבר טלטלה והטלוויזיה האיכותית הכניסה בו את הקולנוע למשבר החמור בתולדותיו. הרשת הזאת יודעת משהו על שווקים משתנים. החדירה שלה לשוק תהיה קשה והשכנוע של הצרכן הישראלי לפתוח את הארנק בעבור תוכן ייקח זמן. אך אם יעלו למסך הקטן בסופו של תהליך יותר סדרות כמו "כפולים" ופחות כמו "שנות השמונים" וריאליטי מפוקפקים, הרווח יהיה מובטח.

צפו בטריילר לסרטו של אדם סנדלר בהפקת נטפליקס:

 

11 בנובמבר, 11:00

השאר תגובה

כתובת המייל שלכם לא תפורסם. שדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

Facebook Iconfacebook like buttonRSS