ראשי » טכנו \ דוק.טור » מציאות חדשה בפתח

מציאות חדשה בפתח

כל חברות הטכנו הגדולות עובדות על מהפכת אינטרנט חדשה

מאת אסף דודאי

חברות הטכנולוגיה המובילות – גוגל, מייקרוסופט, סמסונג, פייסבוק ואפל – עובדות במרץ על מימוש החזון החדש (כמו הסיסמה של פה שם מראשיתו (ראו "עלינו": העתיד כבר כאן). השקעות הענק בטכנולוגיית מציאות מדומה, וירטואלית ורבודה לא מותירות ספק: לשם צועדת חוויית המשתמש העתידית.

ההוכחה האחרונה לכך: סטרטאפ אלמוני-יחסית, ״מג׳יק ליפ״ (Magic Leap), הכריז על גיוס סבב ג׳ הגבוה ביותר בתולדות האינטרנט. 793.5 מיליון דולר הוזרמו לחברה כשעלי באבא, ענקית האינטרנט מסין, מובילה את הסיבוב.

הגיוס הנוכחי העלה את ערך החברה ל-4.5 מיליארד דולר, לפני שהוציאה מוצר לשוק או אפילו אמרה מהו בדיוק. מג׳יק ליפ מפורסם בעיקר בזכות מעטה הסודיות שבו הוא עוטף את עצמו. מפעיליו יושבים בפלורידה, הרחק מעינה הבוחנת של קהילת הטכנו בסיליקון וואלי, ומוכנים רק להגיד שהם מפתחים מכשיר ״מציאות קולנועית״ (cinematic reality). כל מי שנחשפו למכשיר, משקיעים בעיקר, אולצו לחתום על הסכמי-סודיות דרקוניים.

מה ש"דילוג הקסם" מוכנים לחשוף הוא שהטכנולוגיה שלהם תהיה שונה מזו שעליה מסתמכים משקפי מציאות- מדומה אחרים, כגון ה״אוקולוס ריפט״ שבבעלות פייסבוק, ה״סמסונג גיר״ ו״הולו-לנס״ של מייקרוסופט. במה שונה? שששש … זה כבר יותר ממה שמג׳יק ליפ מספר לפי שעה..

אז הנה, התרשמו ממה שמג׳יק ליפ מגדיר כ״עוד יום במשרד", מצולם ישירות דרך המשקפיים:

אכן מרשים, וזו התגובה של מי שזכו להדגמה חיה. חברת משחקי המחשב המובילה מניו זילנד, Weta Workshops, שגרפה תהילה עולמית בעקבות עבודתה בטרילוגיית ״שר הטבעות״ של פיטר ג׳קסון, כבר יוצרת משחקים עבור מג׳יק ליפ. סופר המדע בדיוני הנודע, ניל סטפנסון, הצטרף לחברה עם התואר Chief Futurist. וגוגל, שבעצמה מפתחת טכנולוגיה מתחרה, הובילה את סבב הגיוס הקודם בסך 592 מיליון דולר.

עתיד עולם המחשוב והאינטרנט הוא במציאות מדומה/רבודה. חוויית המשתמש הדו-ממדית תתחלף בהצגת חוויה שבה הוא יהיה במרכז, ולא כצופה. כפי שניכר בהדגמה, כל היישומים הסטנדרטים יוצאים מהמסך ומרחפים סביבנו, כמהים למגע. למה זה טוב? קשה להגיד עדיין, במיוחד כי על מנת לחוות את העולם הזה יש לחבוש – כרגע – משקפיים גדולות ומגושמות שנראות כאילו נועדו לסקי בחלל.

1

הולולנס של מייקרוסופט: העתיד הוורוד במשקפיים              צילום: יח״צ

בשלב הראשון, החווייה תישאר בתחומי הבית. אנשים לא יסתובבו אתן קבוע ברחוב. אך זה רק עניין של זמן עד שאחת החברות תצליח למזער את החיישנים והמקרנים ותמצא דרך להיפטר מהמסך השחור. אז יתהפכו העולמות – העולם הפיזי יהפוך לשלוחה של הווירטואלי, ולא להפך.

זה הסוד הגדול של מג׳יק ליפ. נא להמתין ולראות אם החברה השושואיסטית הצליחה להשיג את כל ענקיות הטכנולוגיה ותוציא לשוק משקפיים שאינם שונים בהרבה מאמצעי המישוש והראייה שבשגרה.

ההבדל בין שיקוף מציאות מדומה ורבודה הוא בכך שמשקפי המדומה אטומים לגמרי ושולחים את המשתמש לעולמות אחרים. אפשר לחוות נסיעה ברכבת הרים, שיט בנהר האמזון או מעוף ציפור מבלי לקום מהכסא. מלבד חווייה גרידא ומשחקי-מחשב מוטרפים, אפשר לעשות בהם שימוש גם למטרות מועילות יותר. רופא, למשל, יוכל לבצע ניתוח בחולה שנמצא במדינה אחרת.

מציאות רבודה לעומת זאת מוסיפה שכבה ממוחשבת לעולם הפיזי. המשתמש נמצא במשרד, או ברחוב, רואה את המציאות כמות שהיא, פלוס – אך עם אלמנטים גרפיים שמגיבים למגע. כמו מסך הטלפון, רק בלי המסך. חברות הטכנולוגיה החדישה מכוונות לשחרור מהתלות במסך, מהצורך לסחוב אותו לכל מקום.

הנה כך מייקרוסופט הציגו את החזון, שיהיה זמין בעזרת ההולולנס:

המוצר של מייקרוסופט אמור לצאת לשוק כבר השנה. יש לצנן את ההתלהבות, כי הגרסה הראשונה תגיע עם תג מחיר של 3000 דולר.

*     *     *

גופי תקשורת ותוכן רבים כבר התחילו להשקיע ביצירת סרטונים מותאמים למשקפי מציאות מדומה (לא רבודה).  הווידאו משתלט על הרשת בצעדי ענק להחליף את המילה הכתובה כפורמט התוכן המועדף. כתבות מצולמות זמינות כמעט בכל האתרים של גופי התקשורת. סרטוני מציאות מדומה הם השלב ההגיוני הבא, דרך נהדרת לחוות את העולם המצולם ללא חסמים.

הניו יורק טיימס הוא הראשון שהשיק אפליקציית מציאות מדומה ומפיק סרטונים בטכנולוגיית 360-מעלות. הן מאפשרות לצופה להביט סביבו, להרגיש כאילו הוא ממש נמצא שם. לחוויה המלאה יש לרכוש מתקן פשוט של גוגל, עשוי קרטון קשיח ועדשות מיוחדות שלתוכו מכניסים את הסמארטפון, מצמידים לעיניים, ומפליגים לעולמות רחוקים.

המתקן עולה 20 דולר, וזמין לקנייה ברשת. את האפליקציה של הניו יורק טיימס אפשר להוריד לאייפון כאן, ולאנדרויד כאן – חינם.

הסרטון האחרון של הניו יורק טיימס לוקח את הצופה אל לב מסע הבחירות בארה״ב, ומאפשר לחוות את אירועי הבחירות של המתמודדים – טראמפ, סאנדרס, קלינטון ואחרים – כאילו ממש מתוך אצטדיון ענק וגועש, או במפגש אינטימי בדיינר.

וגרסה דו-ממדית של הסרטון ראו כאן.

11 בפברואר, 16:30

השאר תגובה

כתובת המייל שלכם לא תפורסם. שדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

Facebook Iconfacebook like buttonRSS