ראשי » עלה ברשת » קץ שלטון החתולים ברשת

קץ שלטון החתולים ברשת

סרטוני החתולים המשעשעים התעייפו. קבלו את כוכבי הרשת החדשים

מאת צוות פה שם

מאז תחילת ימי הרשת החתולים שלטו בה ביד, או רגל, רמה. תמונות, סרטונים, ממים, גיפים – לכל מקום שהסתכלנו, שם היו החתולים. באחרונה אפשר לזהות סימנים ברורים לכך שחיה חדשה ומפתיעה – העז – יורשת אותם.

בישראל הטרנד עדיין לא פרץ, אך מבט החוצה מוכיח בבירור שהטוענים החדשים לכתר גועים ביתר שאת. נקודת המפנה נרשמה בפברואר 2015. אז אינסטגרם, אפליקציית שיתוף התמונות הפופולרית, הציגה בעמוד הבית שלה תמונה מחשבון Goats of Anarchy (עיזי האנרכיה). החשבון, של לין לוריסלה, בעלת חווה קטנה בניו ג׳רזי, נעשה ויראלי: בתוך פחות מ-24 שעות נוספו לו 30,000 עוקבים חדשים ששיתפו בהתלהבות את התמונות.

izim2

עלו לפסגה: התמונה שהחלה את טרנד העיזים                 מחשבון האינסטגרם Goats of Anarchy

התזמון היה מושלם. כמה חודשים לפני כן, פרוסטי, עז אוסטרלי פגוע רגליים שלמד להתנהל עם כיסא גלגלים והתמקם כסנסציה ברשת, מת וזכה לכיסוי תקשורתי בכל העולם. פורום באתר ״רדיט״ שמוקדש לעיזים המבצעים פעלולים, r/goatparkour , צבר תאוצה במקביל. וכמו בכל תופעה אינטרנטית גם אתר ״באזפיד״, שהפך ויראליות לאמנות, הצטרף לחגיגה עם רימקסים של שירי פופ וגעיות עיזים.

הקרקע הייתה מוכנה לעיזים לפרוץ לתודעה ולדחוק את רגליהם של החתולים. ולא בכדי. כיום למעלה משלושה מיליארד אנשים משתמשים באינטרנט, רבים מהם באזורים כפריים. בעוד החתול הוא חיית הבית הפופולרית ביותר בערים, במקומות כמו אוגנדה, צפון אנגליה וצפון-מזרח ברזיל, העז זוכה ליותר כבוד והוקרה. כפי שניתן לראות בעמוד הפייסבוק הברזילאי המוקדש לעיזים ובו חברים כמעט חמישה מיליון אנשים.

האוכלוסייה הלא-אורבנית שהצטרפה לאינטרנט בשנים האחרונות שינתה את מאזן הכוחות בין אוהבי חתולים לאוהבי עיזים. ״כשאתה בודק תרבויות בהן החתולים אינם פופולריים בחיי היומיום, ממים של חתולים פשוט לא מצחיקים״, טוענת צ׳ייה מינה, חוקרת תופעות אינטרנט בעולם המתפתח, בראיון ל״פיוז׳ן״. ״אתה צריך להיות רלוונטי על מנת להצחיק״.

goatsbrazil

תרגום:״טאטא! רחץ כלים! לך לשוק! אלוהים, הכול אני צריך לעשות בבית!״

מינה מוסיפה: ״תמיד הייתה לנו נטייה להסתכל על האינטרנט בעין אורבנית, אך זה מתחיל להשתנות, ולכן הגיוני שגם הנורמות ברשת ישתנו בהתאם. האינטרנט נהיה מגוון, וחתולים מפנים מקום גם לחיות אחרות לקפץ ברחבי הרשת״.

אך בסין, שוק האינטרנט הגדול בעולם, הלמה היא החיה הפופולרית ביותר לשימוש בממים. אז למה דווקא העז הצליחה לעשות את המעבר אל תוך רשת המיינסטרים?

לורן ברלינר, חוקרת תרבות דיגיטלית באוניוורסיטת וושינגטון, טוענת שזה תוצר של ההילה האורבנית סביב ״החיים הבריאים״ שבאה לידי ביטוי בפופולריות של שוקי איכרים, גידולים אורגנים וזיקה כללית לטבע. בעיניה, העיזים הם נקודת חיבור בין העולם המתפתח למפותח, בין העירוניות לכפריות. ״זה מצביע על הכיסופים שלנו להתחבר עם הטבע כיום״.

דבר נוסף שמסייע לעיזים לגבור על חיות חווה אחרות היא יכולת ההאנשה שלהן. כמו חתולים, וכלבים, לעיתים הפנים שלהן נראות אנושיות-מבע משהו. ״יש משהו בהבעה של העיזים שאנשים מסוגלים להתחבר אליהן״, אומרת ברלינר, ״זה המשהו הכמעט אנושי והקריקטורה של האנושיות שלהן שעושות את העבודה״.

ואכן, האנושיות-כביכול של העיזים היא שזיכתה אותן בווידאו הוויראלי הראשון אי-פעם של עיזים, ב-2006 – עיזים מתעלפות.

האם העיזים אכן ייכבשו את האינטרנט מידי החתולים? הקרב הוא צמוד. בעוד ישנן יותר עיזים בעולם מחתולים, לפחות אנשים יש גישה ישירה אליהן. אך בדיקה ב״גוגל טרנדז״ מראה שהעניין בעיזים הולך ומטפס עם השנים.

grafi

העקומה הממריאה של חיפושי עיזים בגוגל, 2005-2015                מקור: גוגל טרנדז

עיזים, כמו חתולים, מסמלים יותר מכול את האדם שמעלה את המם או הווידאו שלהם. להעלות תמונות של חתולים זה כבר נחשב פאסה. אך להעלות וידאו או תמונה של עז מראה שאתה מחובר למתרחש ברשת, יודע מה קורה. העז היא סמל הקוליות הנוכחי.

 

30 בינואר, 11:30

השאר תגובה

כתובת המייל שלכם לא תפורסם. שדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

Facebook Iconfacebook like buttonRSS