ראשי » דעתנו קודמים » קרב-אמת במוות על הכביש

קרב-אמת במוות על הכביש

על אף שדף המסרים של ראש הממשלה סיפר באחרונה גם כי מבחינה סטטיסטית הסיכון להיהרג בתאונת דרכים גדול מאשר בפיגוע, לא ראו השרים האחראיים את גודל הפרדוקס – ההתייחסות לתאונות כאל "רע הכרחי", גזרת גורל שאפילו לממשלה ושריה, אחד מהם ממונה על האכיפה בכבישים, אין השפעה על המוות המשתולל.

מציאות אכזרית זאת מחייבת את הממשלה לפעול. ורק מבצע תקיף, מאורגן היטב, יוכל להצליח.

המספרים, כרגיל, מציגים את הסיפור כולו. בשנה האחרונה נהרגו 349 בני אדם בתאונות, עלייה של 11% מ-2014 שבה נקטלו 315. מספר התאונות הקטלניות עלה בשנה החולפת ב-9%, 313 לעומת 288. התאונות בכבישים הבינעירוניים (219) המריאו ב-18%.

ShowImage (1)

אמנם, מספר ההרוגים ירד מהנתונים המפלצתיים של לפני עשור ושניים: ב-2006 נהרגו 427 וב-1996 – 517. הירידה הושגה בעזרת מערכות בקרת-נהיגה שהותקנו במכוניות, שיפוץ נרחב של כבישים, אך גם, ואולי בעיקר, בשל חינוך ואכיפה.

המאבק הממוקד בחציים רמזור אדום, נהיגה בשכרות ודיבור בסלולארי תוך כדי נהיגה הביאו תוצאות טובות. כיום התופעות הללו התמעטו בשיעור ניכר. אך יש אחרות, רבות ומכוערות שהנהג הישראלי שותף הרסני בהן. על הממשלה לצאת בתכנית חירום שיעדה הקטנה דראסטית בתאונות הרבות-מדי שנותרו. רק אכיפה נוקשה תועיל בכך.

ריבונו של עולם, מאז קום המדינה נהרגו בכבישים 32,611 בני אדם. מאז קום המדינה כל אירועי הטרור, שכולם זועקים נגדם ומלחמות ישראל, הפילו 27,000 חללים.

אך לא רק נהגים פרטיים הם גורמי תאונות שיש לטפל בהם. המשאיות והאוטובוסים המשתוללים בכבישי ישראל, כאילו להם חוק נפרד, הם מטרד חמור שעל המשטרה להפשיל שרווליה ולטפל בו כבשרשרת-ענק של שריפות. באתר זה פורסמה הקומבינה המרתיחה בין משטרת ישראל לחברת האוטובוסים "דן", שבה שוטרי ישראל יורדים על גבי האוטובוסים של החברה לאילת ונמנעים ממתן דו"חות לנהגי החברה.

מתי ראיתם שוטר רושם דו"ח לנהג אוטובוס או משאית?

רכבי הענק האלה כמו, כמובן, נושאי ציוד כבד, נוסעים בפראות, מסכנים את כל באי הכבישים וצריכים לקבל טיפול הרבה יותר נמרץ של המשטרה. בין היתר נדרשת פעילות אכיפה כנגד בעלי חברות-המשאיות שמעבידות את נהגיהן מספר שעות מטורף המסכן אותם ומשפחות שלמות. גם משרד התחבורה לא חף מאחריות. הוא בונה כבישים ומחלפים, אך כבישי הדרום והצפון עדיין מוזנחים עם נתיב אחד לכל כיוון המסכן עד זוועה את הנוסעים בו.

האופנועים ורוכביהם הם סיפור בפני עצמו. 11% מההרוגים בשנה החולפת הם רוכבי אופנועים, הרבה מעל למספרם היחסי על הכביש.

רק מבצע מתוחכם ונמרץ יכול לצמצם את ההרג.

לפני כשלושים שנה העישון היה תופעה נפוצה בבתי קולנוע. "הארץ" שעורכו אז הוא עורך כתבנט זה, יצא בקמפיין ציבורי נרחב בשיתוף המשטרה. צוותים של אופנוענים עם תג מתאים וניידות פשטו במשך שבוע על בתי הקולנוע בתל אביב וטלטלו החוצה כל מעשן. השמועה על שוטרים לבושי שחורים וסמל מיוחד האורבים למעשנים עשתה לה כנפיים, בעזרת פרסום מהדהד בתקשורת. התופעה התנדפה יחד עם העשן.

כך יש לעשות בנהיגה פרועה. מצלמת משטרה, סירנה, "עצור בצד, הראה רישיון" – עם סמכויות לשלילה זמנית מיידית של רישיון הטרוריסטים. תקיפות לא פחותה בהרבה מהמלחמה בטרור האחר. מאבק לאומי משותף של הממשלה (וראשה שיידע לנסח היטב), המשטרה, התקשורת, וכמובן האזרחים, יכריז באופן חד וברור לנהג הישראלי – די!

 

23 בינואר, 10:55

השאר תגובה

כתובת המייל שלכם לא תפורסם. שדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

Facebook Iconfacebook like buttonRSS